Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 28.1.2004
Svátek má Otýlie




  Výběr z vydání
 >ODBORY INFORMUJÍ: Přehmaty ministra Mlynáře
 >MROŽOVINY: Pohled do kuchyně U.S. Navy
 >POLITIKA: Daňová přiznání rovných a rovnějších
 >FEMINISMUS: Je sameček extravagancí přírody?
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Senzace sezóny - zamrzlá Vltava!
 >PSÍ PŘÍHODY: Útok těžké kavalérie
 >FEJETON: Bratři Zemanové a major Mašín...
 >SVĚT: Preventivní války
 >KOMENTÁŘ: Hledání pravdy
 >GLOSA: Schizofrennost ODS
 >VRAZI ZVÍŘAT: Lidový dobytek s kulovnicí
 >NÁZOR: Strýček Sam
 >EKONOMIKA: Koruna by dále neměla oslabovat
 >Peníze: Leasing v AAA Auto: váhání se vyplácí
 >FEJETON: Soustružník Karel Božoň z Vítkovic stojí osm miliońů korun

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Ekonomika  
 
28.1. Peníze: Leasing v AAA Auto: váhání se vyplácí
Jiří Hrstka

Jsem mladý správce sítě s relativně slušným platem (18 tisíc Kč hrubého), rok a půl pracující v jedné firmě. Protože už mě ale nebaví mrznout na autobusových zastávkách a tísnit se s dalšími spoluobčany ve vozidlech hromadné přepravy osob, rozhodl jsem se pořídit si auto. V hotovosti mám pouhých 40 tisíc Kč, auto by se mi však líbilo v ceně kolem 120 tisíc Kč. Firma AAA Auto Praha (AAA) nabízí více než tisíc kvalitních a prověřených vozů a výběr z pěti leasingových společností, to vše s doporučením Tomáše Engeho, bývalého pilota F1! Odhazuji reklamní leták a spěchám na zastávku autobusu. O autech sice nic nevím, o leasingu taky ne, ale v "áčkách" mi určitě dobře poradí.

Výběr

Údaje o počtu nabízených vozů rozhodně nelhaly. Kam se podívám, všude samá auta, vyleštěná a přímo vybízející ke svezení. Já zůstanu věrný staré dobré škodovce a budu předstírat zájem o koupi Škody Felicie, v cenové hladině kolem 120 000 Kč. V záplavě aut se však trošku ztrácím. Obracím se proto na nejbližšího zaměstnance ve stejnokroji. Ten se mě ochotně ujímá. Po chvíli si vybírám Felicii, karmínově červenou krásku z roku 1996 a s díky odmítám možnost prohlédnout si podvozek (stejně bych tam nic nepoznal). Chci samozřejmě vědět, jak se autíčko chová v terénu, a tak vyjíždíme na testovací jízdu.

První vábení

Leasing vs. spotřebák

Chystáte se pořídit si automobil? Jak nákup nejlépe financovat? Je lepší Leasing nebo spotřebák?

Už během testovací jízdy se mě prodejce ptá na způsob, jakým chci uhradit vůz. Zdůrazňuje mi výhodnou výši havarijního pojištění u leasingu. Na veškeré podrobnější otázky však reaguje odkazem na kolegyni, která to prý se mnou projedná. "Tak já si ho možná vezmu. Ještě bych chtěl ale znát podmínky toho leasingu," říkám prodejci, když přijíždíme zpět do AAA. Ten mě ještě upozorňuje, že v případě koupě dostanu zdarma autorádio s CD přehrávačem. Pak se mě ptá, jestli nechci dát zálohu 2 000 Kč, aby vůz náhodou nekoupil někdo jiný, zatímco se bude vyřizovat leasing. Na otázku, zda je záloha vratná, odpovídá, že se samozřejmě stane součástí akontace, pokud si tento nebo i jiný vůz z široké nabídky AAA koupím. "Pouze v případě, že byste si od nás žádný vůz nekoupil," pokračuje a hlasem přitom dává najevo, jak je tato možnost strašně nepravděpodobná, "záloha propadá". Ani nedostatek hotových peněz není problém: "Jestli potřebujete někam pro peníze, klidně vás tam zavezem." Přesto zálohu zatím neplatím.

Prodejce mě vyvádí do prvního patra a žádá mě o "občanku" a číslo mobilního telefonu. Zvažuji, jestli mám svěřit AAA občanský průkaz, nakonec šalamounsky volím řidičák ("samozřejmě, že stačí"), prodejce mě žádá o strpení a upozorňuje na recepční, která mě vyzve, až přijdu na řadu.
Místnost je plná podobných šťastlivců jako já, kteří zanedlouho odjedou ve svém vlastním novém ojetém autě. Na dvou obrazovkách běží Mr. Bean, automat v rohu nabízí "kávu zdarma pro naše zákazníky". Zvažuji, jestli jsem jejich zákazník, i když jsem nepřišel s úmyslem auto koupit, vůně kávy a žízeň však vítězí a dávám si kelímek s capuccinem.

Nabídka

Leasingovky a e-mail

Vyzkoušeli jsme, jak leasingové společnosti komunikují, když je požádáte o nabídku elektronickou poštou. Jak jednotlivé firmy dopadly v našem redakčním testu? Výsledky najdete v článku Lízněte si auto přes e-mail.

Po necelých deseti minutách volá recepční mé jméno a posílá mě do jedné z kanceláří. Zde mě vítá mladá sympatická pracovnice sjednávající leasing, říkejme jí třeba slečna Nováková. Přijímám nabídnuté místo. "Máte nebo měl jste už úvěr u některé z těchto společností?," začíná zjišťovat mé zkušenosti s leasingem a vyjmenovává jednotlivé společnosti, se kterými AAA spolupracuje. Neměl a nemám. O leasingu také nic nevím. Slečna Nováková mi proto sděluje základní informace o leasingu a přidává, co je potřeba pro uzavření smlouvy: zaměstnání alespoň třičtvrtě roku na jednom místě, občanský a řidičský průkaz, trvalý pobyt v ČR, pevná telefonní linka do zaměstnání i domů (pokud nemám, lze nahradit 2 výpisy z účtu nebo výpisem z platby SIPO). Naopak potvrzení o přijmu potřeba není. Leasing je také automaticky pojištěn proti ztrátě zaměstnání nebo dlouhodobé nemoci (v takovém případě za mě splátky zaplatí pojišťovna). Pak se mě ptá na akontaci (40 tisíc Kč) a dobu splácení (3 roky). Slečna Nováková mi přestane nabízet další leasingové společnosti a rovnou spočítá kalkulaci.

"Tak to dělá 4 559 Kč měsíčně bez povinného ručení. Zahrnuje to i havarijní pojištění ve výši 5 554 Kč ročně," svižně vyjmenovává podmínky. Upozorňuje mě, že akontaci mám docela vysokou (přes 30 %) a že díky tomu mi může nabídnout i leasing bez havarijního pojištění za 4 000 Kč měsíčně. Vybrala prý jedinou leasingovku, která to umožňuje, a tak se dozvídám, že na mě spřádá sítě firma CCB Finance. Začínám se ztrácet v číslech a ptám se, zdali by mi nemohla kalkulaci vytisknout. "To bohužel nemůžu, ale nadiktuji vám to, můžete si to zapsat," odpovídá, vida v mé ruce poznámkový blok a tužku. Pak se mě táže, jestli chci skutečně platit tak vysokou akontaci, s upozorněním na blížící se Vánoce (tato "inspekce" proběhla na sklonku loňského roku-pozn. red.). "Tak já vám to spočítám i pro tu nejnižší akontaci 10 %, tj. 12 500 Kč," pokračuje, hbitě ťukajíc do klávesnice. "Tam by to bylo 5 500 Kč na 3 roky nebo 4 500 Kč na 4 roky. Tady už havarijní pojištění mít musíte," dodává.
Jako správný zvídavý zákazník se ptám na další podmínky leasingu. Převod možný je, splatit všechny splátky najednou je také možné. A kdybych nemohl splácet, mohli by mi splácení odložit? "V takovém případě je vždy nutné kontaktovat leasingovou společnost. Měsíc vám počkají, ale půl roku určitě ne," říká slečna Nováková. "A kolik se za to platí," zkouším zjistit, jaké budou další případné nároky leasingu na moji peněženku. "To neplatíte nám, ale CCB Leasing," zní odpověď. Zajímavé. Smlouvu však podepíši s AAA. Když opakuji dotaz, dostanu Všeobecné smluvní podmínky, dvoulist formátu A4 hustě popsaný z obou stran, ve kterých si to "můžu najít". Ceník služeb pro klienty firmy CCB Finance, který jsem za 5 minut našel na Internetu, a kde jsou téměř všechny položky jasně a přehledně vyčísleny, slečna Nováková zřejmě neměla, nebo mi jej nechtěla poskytnout.

"Autíčko jste si vybral a líbí se vám?," ptá se mě zničehonic. Dotaz je to poměrně zbytečný (v opačném případě bych tu asi neseděl), nicméně mé myšlenky správně směřuje k představě jízdy ve vytopeném vozu, kterak posměšně mávám na mrznoucí schoulené postavy čekající na opožděný spoj. A znovu mě upozorňuje na možnost zálohy, abych náhodou o svůj vytoužený vůz nepřišel. Oznamuji, že si to ještě rozmyslím a tvářím se, že pomýšlím na odchod. Slečna Nováková mě požádá o strpení a kamsi odběhne. Je zřejmě čas nasadit těžší kalibr.

Smlouvání

Produktová nabídka

Víte, co všechno nabízejí firmy působíci na českém trhu? Prostudujte si profily leasingových společností.

Přichází ve formě elegantního pana Dvořáka (jméno je opět smyšlené) s visačkou s nápisem Leasing Manager. Podává mi ruku a představuje se, sedá na místo slečny Novákové. Ta usedá za něj a když můj pohled zabloudí jejím směrem, povzbudivě se na mě usměje. Pan Dvořák jde rovnou k věci. Vysvětluje mi, že dneska mi může zaručit určitou slevu, kterou však, vzhledem ke změně jakýchsi úrokových sazeb u havarijního pojištění, už zítra garantovat nemůže. A přichází první nabídka slevy: "Tak, pane Hrstka, když si ten leasing vezmete dneska, slevím vám 9 tisíc z ceny vozu." Jsem stále nerozhodný. "A v čem je problém? Nejste ještě rozhodnutý? Nebo s sebou nemáte peníze?," vyptává se Dvořák. "Jestli je máte v bance, tak to není problém," dodává. O tom nepochybuji, AAA by mě tam určitě ráda zavezla. Dívám se na hodinky a vysvětluji, že peníze dneska už asi neseženu, že si je musím od kohosi půjčit.

"Do kolika tady dneska jste?" nahazuji udici a snažím se tvářit, jako že usilovně přemýšlím, jak by se to dalo ještě dnes vyřešit. "Do deseti hodin, ale klidně tady na vás počkám do jedenácti," zní odpověď. A protože stále váhám, přichází další trumf. "Takže když jsem to teď spočítal, tak vám můžu slevit z těch 4 000 Kč na 2 900 Kč," láká mě pan Dvořák a vyjmenovává další výše splátek u jednotlivých variant, vždy snížené o 1 100 Kč. V hlavě propočítávám celkovou úsporu: "Ale to znamená celkem 40 tisíc Kč, to je skoro třetina ceny auta," reaguji. "Přesně tak," usmívá se pan Dvořák. Nedá se však svítit, vysvětluji mu, že peníze dříve jak zítra ráno mít nebudu. Pan Dvořák mě tedy přesvědčuje, abych alespoň složil zálohu. "Může být i vratná," vynáší zřejmě již poslední kartu. Skutečně zajímavé. AAA je ochotna risknout, že na prodeji prodělá i 40 tisíc Kč, pokud se jim zítra nepodaří vyjednat s leasingovou společností stejné podmínky. A za to všechno chtějí pouze, abych jim zálohou 2 000 Kč zaručil, že se zde zítra objevím. A když nebudu mít na akontaci nebo si nákup prostě rozmyslím, AAA mi zálohu vrátí (a samozřejmě mi nabídnou jiný, třeba levnější vůz). Navíc auto celou dobu podrží, aby jej nekoupil někdo jiný. Jak velkorysé. Na mě to však nezapůsobilo. Znovu opakuji, že peníze dříve jak zítra mít nebudu, riskuji, že mi auto prodají a zálohu neskládám. Žádám pana Dvořáka o telefonní číslo, kdyby se mi přece jenom podařilo peníze sehnat ještě dnes (dostávám číslo na prodejce) a odcházím. Tahle ryba zatím nezabrala.

Útěk

Míjím místnost se zřejmě nekonečným Mr. Beanem. "Tak jsem to podepsala," šťastně oznamuje dáma ve středních letech své společnici. Snad ví co. Sestupuji po schodech a opouštím kolem řady zaparkovaných vozidel s nápisem "Dnes prodáno" (podle tvrzení prodejce se tu denně prodá 50-60 automobilů) areál AAA. Cestou pěšky na autobusovou zastávku se pokouším v hlavě spočítat, co mi to vlastně nabídli (viz tabulka):

Škoda Felicia 1,6i, v ceně 125 000 Kč
Délka leasingu 3 roky 3 roky 3 roky 4 roky
Havarijní pojištění ano ne ano ano
Akontace 40 000 Kč 40 000 Kč 12 500 Kč 12 500 Kč
Jednorázový poplatek 1 250 Kč 1 250 Kč 1 250 Kč 1 250 Kč
Měsíční splátka 4 559 Kč 4 000 Kč 5 500 Kč 4 500 Kč
Zbytková cena 150 Kč 150 Kč 150 Kč 150 Kč
Celkem bez slevy 205 524 Kč 185 400 Kč 211 900 Kč 229 900 Kč
Splátka po slevě 3 459 Kč 2 900 Kč 4 400 Kč 3 400 Kč
Celkem po slevě 165 924 Kč 145 800 Kč 172 300 Kč 177 100 Kč
Zdroj dat: Peníze.CZ

Opouštím atmosféru šťastných nákupů v AAA. Mrazivý vzduch mi zvolna pročišťuje mozek, a tak si začínám klást otázky. Proč mi nebyli schopni vytisknout kalkulaci leasingu? Nabídla by mi slečna Nováková stejnou slevu, jako jsem dostal od pana Dvořáka, i v případě, že bych leasing uzavřel před jeho příchodem? Pokud bych slevu nedostal, získala by oněch 40 tisíc AAA (třetinová marže je docela slušná, nehledě na fakt, že mají určitě nemalou marži na samotném automobilu)? Proč tak moc chtěli, abych leasing podepsal ještě dnes, nebo alespoň složil zálohu?

Myslíte si, že znáte odpovědi na některé z výše uvedených otázek? Máte konkrétní zkušenosti s nákupem staršího auta na leasing?




Další články tohoto autora:
Jiří Hrstka

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku