Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 2.2.2004
Svátek má Nela / Hromnice




  Výběr z vydání
 >USA: Volby v USA…a co bude s Bushem?
 >FEJETON: Falešný svět
 >GLOSA: Komu patří Nova? aneb Když dva dělají totéž
 >POSTŘEH: O kočkách
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Příhoda tramvajová
 >PSÍ PŘÍHODY: Trosky sněhuláků
 >PENÍZE: Stojí vám za zády kvalitní asistent?
 >NÁZOR: Škodlivé a bezpáteřní ministerstvo školství
 >POLITIKA: Zelení
 >NÁZOR: Americké primárky v pohybu
 >GLOSA: Hlavně ideologicky neumdlévat, uplatnit Čučche!
 >SPOLEČNOST: K holiči? Na Hrad!
 >TÝDEN V TRAPU: Zloděj volá,chyťte zloděje.
 >MÉDIA: Sdělení k poplatkům za příjem televizního signálu u veřejnoprávní televize ČT
 >ŽIVOT: ADSL po česku

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Školství  
 
2.2. NÁZOR: Škodlivé a bezpáteřní ministerstvo školství
Walter Bartoš

Mezi řediteli škol a učiteli je nezřídka slyšet názor, že ministerstvo školství by všem a všemu prospělo nejvíce tím, kdyby přestalo existovat. Nebo kdyby alespoň navenek nevyvíjelo žádnou činnost. Je to sice nadsázka, ale zejména v posledních letech se MŠMT usilovně snaží přesvědčit, že to, co ještě včera bylo nadsázkou, může být zítra tvrdou realitou.
Už šestým rokem se na ministerstvu pracuje na podobě školských zákonů. A už šest let všichni říkají, že výsledkem je neužitečný paskvil. Leč ministerstvo nedbá a je připraveno prosadit svou.
Už šestým rokem ministerstvo školství, spoluřízené českomoravskými školskými odbory, slovně přidává učitelům peníze, ale jejich peněženky jsou stále stejně hubené.
Už šestým rokem se na nejvyšší úrovni mluví o decentralizaci řízení, dokonce o samostatnosti škol, ale skutečností je stále běžnější poručníkování, aktivitu ubíjející nesmyslné papírování a školní inspekce, která jediná má patent na rozum.
Před časem ministerstvo pojalo bohulibý nápad, jak pomoci školám s vybavením pro práci s informacemi. A výsledek se dostavil. Škoda za téměř jednu miliardu.
Přesto se od školství očekává mnohé. Nejnověji ministerstvo vyhlásilo, že se zasadí o zásadní změnu ve způsobu práce učitelů. Namísto samoúčelného biflování budou žáci podporováni k učení se užitečným znalostem a dovednostem. A protože to nebude změna jednoduchá, ministerstvo pomůže. Jak? Zejména prostřednictvím svých pedagogických center zajistí ministerstvo vzdělávání učitelů a ředitelů škol, kde se dovědí jak na to.
Na otázku, jak konkrétně stát s realizací změny pomůže, odpovědělo ministerstvo již v březnu 2002 v dokumentu, kterým vytýčilo svůj dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy.
Praví se v něm: "Ministerstvo předpokládá do konce letošního roku (poznámka - do konce roku 2002) dobudovat systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků jako základ regionální podpůrné infrastruktury. Logistickou a organizační páteř systému budou tvořit pedagogická centra, která propojí veřejnou správu, školy, pedagogické iniciativy a instituce, poskytující vzdělávání pedagogickým pracovníkům".
A hle. Rok se s rokem sešel a mít páteř se najednou ministerstvu jaksi nehodí. Prý z úsporných důvodů - řekl vrchní z poradců paní ministryně Buzkové, pan Profant. Ale současně dodal, že není všechno ztraceno, protože namísto "původně zamýšleného základu regionální podpůrné infrastruktury", zůstane přece jen jedno centrum zachováno. V Praze. Navíc to nebude centrum, ale megacentrum.
Ptát se ministerstva po skutečných důvodech, proč v utajení připravovalo ono odstranění logistické a organizační páteře, je zřejmě zbytečné. Ti, co se ptali, se nedověděli nic. Zdá se, že i v tomto případě ministerstvo neví, co chce, ale nedá pokoj, dokud to nedostane. Jedno je ale jisté. Důsledkem bude buď výrazné omezení podpory vzdělávání pedagogů nebo jeho několikanásobné prodražení nebo, a to nejpravděpodobněji, obojí.
Škodit, ať už z jakýchkoliv příčin a mít páteř, to nejde dohromady. A protože prospívat rozvoji školství je pro vedení ministerstva evidentní problém, je snazší zbavit se páteře.
Autor je předsedou školského sněmovního výboru a stínovým ministrem školství ODS




Další články tohoto autora:
Walter Bartoš

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku