Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 10.2.2004
Svátek má Mojmír




  Výběr z vydání
 >ARCHITEKTURA: Stuttgart 1927|2002 aneb Vize moderní architektury
 >GLOSA: A co takhle jarní úklid?
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Daně kličkovaně
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Až kometa šlehne nás
 >PSÍ PŘÍHODY: Příhoda z průhonického parku
 >VTIP: Z Číny
 >NÁZOR: Prosazování nároků
 >EKONOMIKA: Mírná korekce na americkém akciovém trhu
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů
 >POSTŘEH: O opakování
 >PENÍZE: Výnosný kšeft zvaný konkurs?
 >MEJLEM: Vtip
 >NÁZOR: Vybrané příčiny neefektivity ve státní správě
 >NÁZOR: Odvoláním ředitele SCP diskriminace domácích investorů nekončí.
 >FEJETON: Dopis na rozloučenou

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  
 
10.2. ARCHITEKTURA: Stuttgart 1927|2002 aneb Vize moderní architektury
Petr Vaněk

"Le Corbusier - Dům u Ženevského jezera, 1923"
V Císařské konírně Pražského hradu byla 23.ledna 2004 zahájena výstava, jejíž - tehdy ještě československá - premiéra se uskutečnila v roce 1929, kdy do prvorepublikového hlavního města doputovala v rámci evropského turné. Praha byla devátým zastavením, kdy bylo možno výstavu "Vize moderní architektury" zhlédnout. Turné čítalo celkem 16 evropských měst mezi nimiž mimojiné byla Vídeň, Amsterdam, Cáchy, Stockholm, Curych a další. Tehdejší výstava měla za úkol dostat do povědomí celé kulturní Evropy nově se utvářející moderní architektonický sloh, jež byl po první světové válce reakcí na stále přetrvávající a
"Ludvig Mies van der Rohe - Návrh výškového domu, 1921"
vyčerpaný historizující styl. Výstava se tehdy těšila zájmu návštěvníků v celé Evropě a vzbuzovala diskuze a polemiky nejen mezi architekty samotnými.

Pro ilustraci, stockholmská exhibice moderních forem architektury vyvolala bouřlivou diskusi, jejímž výsledkem bylo, že tehdejší návštěvníci se rozdělili do tří názorových skupin. Zastánci prvního názoru byli problematikou výstavy inspirováni a byla pro ně výzvou, aby nastolené problémy začali ihned studovat. Skupina druhá byla k nástupu nových vizí moderní architektury skeptická a spatřovala v nich jisté nebezpečí. Třetí skupinou pak byli ti, kteří byli novým stylem podníceni natolik, že ho hodlali prosadit jako svůj
"Ludvig Mies van der Rohe - Venkovská vila z cihel, 1924"
životní styl. A zatím, co zastánci druhého a třetího názoru na sebe pohlíželi s opovržením a společně nedůvěřovali první skupině, tak první skupina obviňovala zastánce ostatních dvou navzájem protichůdných názorů z povrchnosti, neserióznosti a vybíravosti. Inu, odpovědět na otázku, jaká je současná moderní architektura, nelze jednoznačně, už vzhledem k jisté subjektivitě, která přítomné s jejich přítomností, ať chtějí či nechtějí, pojí.

"Walter Gropius - Bauhaus, Desava, 1925-26"
Návrat výstavy, byť ne ve zcela původním řešení, je i po 75 letech zajímavý tím, že nepředstavuje jen díla notoricky známá (viz foto), ale i návrhy, které neměly to štěstí, aby byly zrealizovány. A tak si na své přijde "duše architekta", jemuž je architektura "jen" koníčkem, ale i "duše architekta" jemuž je architektura denním chlebem. Výstava je sestavena ze 110 projektů od více než 50 architektů. Projekty jsou tematicky rozděleny do sedmi skupin: jednotlivé rodinné domy a vily; vícegenerační rodinné domy a sídliště; stavby pro výchovu, sport, kulturu a zdraví; stavby pro správu, obchod a průmysl; dopravní stavby; zvláštní projekty a město budoucnosti.

Otázku, jak na tom byla moderní architektura v době před 75 lety, jsem tímto pozváním pouze vyslovil. Pro odpověď neváhejte zamířit do Císařské konírny na Pražském hradě. Výstava potrvá do 28.března 2004 a je otevřena denně mimo pondělí od 10 do 18 hodin.

Petr Vaněk

www.e-architekt.cz


Další články tohoto autora:
Petr Vaněk

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku