Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 12.2.2004
Svátek má Slavěna




  Výběr z vydání
 >ZAMYŠLENÍ: Paralelní vesmír Martina Zemana
 >ZAJÍMAVOST: Česká republika v Guinnessově knize rekordů 2004
 >VÝSTAVA: Vzývání, Vášeň, Odevzdání
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Válka s šátky
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Příběh čaje
 >PSÍ PŘÍHODY: Marš ven, jde se pěšky!
 >MÉDIA: Pan gen. řed. Janeček chatoval a já ho minul.
 >SPOLEČNOST: Registrované partnerství
 >MALTA - Tak už to bude jen za 80 dní ( co se otevře eurovod ?)
 >EKONOMIKA: Koruna by vůči dolaru měla posilovat
 >FEJETON: V likvidaci
 >PENÍZE: Jak přežít na mateřské
 >MROŽOVINY: Politicky nekorektní úvaha o multikulturalismu
 >SPOLEČNOST: Pravděpodobně tomu nebudete věřit
 >KAUZA: Orchideje a novináři

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Šamanovo doupě  
 
12.2. ŠAMANOVO DOUPĚ: Válka s šátky
Jan Kovanic

Poslanci francouzského Národního shromáždění vyslechli svůj lid a svého prezidenta a schválili zákon proti šátkům na hlavách muslimských školaček. A aby to tak kór moc nebylo viditelně "protimuslimské", zamlžili věc přidáním zákazu nošení jarmulek a "velkých" křesťanských křížů, což je prý "okázalé nošení náboženských symbolů", jež nemá ve státní škole co dělat.

Tak trochu mi to připomíná naše zlatá šedesátá léta, kdy nás na základce honili učitelé k holiči, protože dlouhé vlasy byly tehdy "okázalým demonstrováním příklonu k falešným západním hodnotám". Soudružka Balášová totéž v kamenných sedmdesátých letech přenesla i do státní televize. Stejně tak vojsko nesneslo vousatého vojáka, neboť plnovous byl prý vyjádřením nesouhlasu se "vstupem vojsk", a kam bychom takhle někam přišli, kdyby ve státních institucích někdo demonstrativně a okázale nosil svůj světonázor na odiv. Že to není totéž, protože vlasy jsou součástí integrity osobnosti? Myslíte? Ale přece židovské pejzy mohou být též "okázalým" symbolem, jenž vyplývá z náboženství. A pro muslimskou dívku je šátek stejně integrální součástí osobnosti, jako vlasy. A jsem žádostiv na toho smělce, který u "křesťanských křížů" bude určovat zda jsou "velké", když budou jen "větší než malé"... A představte si, ó hrůzo, že by někdo mohl nosit "velký" kříž jako pouhý dekorační šperk, nikoli jako náboženský symbol! A, soudruhu učiteli, mohu si ten kříž obrátit satansky dlouhým koncem nahoru? Když je malej?

Francie je zásadně sekulární zemí, což se mi líbí. Ovšem to znamená, že státní škola nebude povinně vyučovat náboženství, nikoli, že bude potlačovat světonázor svých žáků! Šátky a jarmulky a kříže na státní škole nechť nenosí páni profesoři! Každá škola pak může mít svá pravidla, v rámci nichž lze přikázat školní uniformy. Avšak například v Británii je z toho důvodu definována pro policisty variantní uniforma s turbanem nebo šátkem... (Jestli s jarmulkou, to teda nevím:) Pokud však existuje povinná školní docházka, nemělo by na jejím základním stupni existovat povinné nošení - nebo nenošení! - součásti oděvu. Stejně jako nelze pravověrné muslimy a židy nutit jíst vepřové. A představte si, oni ho skutečně nejedí, a když jim ho nabídnete, tak ho - okázale! - odmítnou...

Pro francouzského ministra školství je však tento zákon normou, která prý omezí "rasismus a náboženskou netoleranci". Pro předsedu parlamentu je nošení šátků dokonce "aktivitou náboženských militantů". Pro feministky by povolení šátků ve škole na hlavách muslimských dívek bylo sice"uspokojením požadavku náboženské tolerance" (k militantním jinověrcům?), avšak to narušuje "tradiční rovnost pohlaví"...

Proti nevinným šátkům se vede bitva mnohem urputnější, nežli proti antisemitismu. Mně více vadí zapálené francouzské synagogy, nežli nějaké hloupé šátky. Ale šátky je možno zakázat!

Nezávidím Francouzům jejich čtyřmiliónovou muslimskou menšinu. Korán je skutečně - dnes - militantnější, než (bývalo) křesťanství. Přistěhovalci chtějí mít stejná práva jako Francouzi, Němci, Belgičané - ale vzpírají se být Francouzi, Němci, Belgičany... Chtějí zůstat Maročany, Alžířany, Egypťany, muslimy. Zatím nám nezakazují vepřové a alkohol. My bychom jim neměli zakazovat šátky. Protože tyhle zákazy žádný problém nevyřeší - spíše přidají. Skuteční muslimští militanti se radují!

Připomínám, že právě Evropa svou bezradností vytvořila v Bosně nový politický národ - totiž "Muslimy". Nikoli na základě etnickém, ale na základě náboženském! Jsou tam Chorvaté, kteří chovoří chorvatsky, jsou tam Srbové, kteří hovoří srbsky a jsou tam Muslimové - kteří se klaní Alláhovi. A co ti Muslimové, kteří Alláha nevzývají? Asi budou muset, když jsou - z vůle Evropy - Muslimy! Ano, u nábožensky naladěných muslimů i židů splývá někdy národnost a náboženství dohromady. Ale právě proto by měl sekulární stát apelovat na jejich občanskost - a nestrkat rypák do jejich intimity. Protože tím se z náboženství stává transnacionální tmel - a nová národnost. Demokratický francouzský stát se tak přihlašuje ke způsobům Talibanu. Problémy s přistěhovalci, které Evropu stejně neminou, se tím jen urychlují, místo aby se získal čas na hledání nových řešení, které nám umožní přežít. Protože se blíží doba, kdy nově zvolený francouzský parlament může úplně demokraticky uzákonit třeba zase - šaríju. Až bude "muslimů" v zemi více, než "rodilých Francouzů". Přitom "rodilým" Francouzem může být i dítě přistěhovalců. Muslimem - a zároveň Francouzem! Ale těžko se jím stane, když mu francouzský stát leze do nejintimějších stránek jeho osobnosti.

Viděl jsem ženy v šátcích na ulicích Prahy, Mnichova i Bruselu. Vůbec se mi nezdálo, že by je nosily "ostentativně". Spíše byly vysloveně plaché. Teď, tedy alespoň ty ve Francii, křičí. Od září začnou chodit do náboženských muslimských škol - a později možná pod svůj hábit schovají smrtonosné sebevražedné nálože.

Protože nesměly nosit šátky!

Psáno v Praze dne 11. února 2003


Další články tohoto autora:
Jan Kovanic

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku