Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 2.3.2004
Svátek má Anežka




  Výběr z vydání
 >MÉDIA: Český tisk: opravdová bída?
 >FEJETON: Vařící muž
 >DOPRAVA: Nový bezpečnostní systém na silnicích Evropy
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Cikánská pohádka
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Autem po Praze
 >PSÍ PŘÍHODY: Setkání s velkým černým chlupatým psem
 >FEJETON: Páčvorky
 >FEJETON: Údiv
 >PRAHA: Motocykly Harley-Davidson v Technickém muzeu
 >SPOLEČNOST: Ještě romské bouře
 >EKONOMIKA: Akciové trhy mají nadále důvody k růstu
 >PENÍZE: Nepotřebuješ podporu? Máš ji mít!
 >FOTOVTIP: Direktiva EU
 >TÉMA: Pro děkana a univerzitu morálka neplatí?
 >HISTORIE: Kljukvená 1918

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Pražský chodec  
 
2.3. PRAHA: Motocykly Harley-Davidson v Technickém muzeu
Jiří Wagner

Dioráma
Harley-Davidson Electra Glide 1998

V roce 1903 představili jednadvacetiletý William S. Harley a dvacetiletý Arthur Davidson veřejnosti první motocykl Harley-Davidson, který byl postaven pro závodní účely. Továrna, v níž oba společníci pracovali, byla ve skutečnosti dřevěná kůlna 10x15 stop s hrubě vyškrábanými slovy HARLEY-DAVIDSON MOTOR CO. na dveřích. K oběma konstruktérům se později přidal ještě Arthurův bratr Walter.
4. června 1905 už vyhrál motocykl Harley-Davidson 15mílový závod v Chicagu časem 19 minut a 2 vteřiny a v Milwaukee byl přijat první dělník do trvalého pracovního poměru...

Tak začala historie nejslavnějšího motocyklu světa, motocyklu, jehož výroba neustala ani po sto letech, motocyklu, na němž dodnes jezdí jeho obdivovatelé. Tedy ti, kteří si jej samozřejmě mohou dovolit. My ostatní jen můžeme otáčet hlavu za charakteristickým hlubokým zvukem jeho motoru a s láskyplným pohledem si jej prohlížet ve chvílích, kdy kolem nás projíždí.

Já jako Pražák a milovník motocyklů zároveň jsem proto při návštěvě stránek Národního technického muzea se zděšením a zahanbením zároveň zjistil, že v prostorách muzea je už od 25. listopadu loňského roku otevřena výstava 100 let motocyklů Harley-Davidson.

Nezbývalo, než se do NTM vydat. Už ve vstupní hale mě přivítal jeden "harlej" pod logem typického vidlicovitého dvouválce a hned ve vedlejším sále už výstava začínala.
Zde umístěné motocykly jsou seřazeny chronologicky podle data výroby, přičemž nejstaršímu je 84 let (ročník 1920), ty nejmladší jsou pak z doby 2. světové války. Tu ostatně připomíná i v rohu umístěné dioráma se třemi stroji Harley-Davidson (WLC, WLA a XA) a figurínou opravujícího vojáka. Stroje podél stěn jsou jednostopé, na koberci uprostřed sálu jsou rozestaveny motocykly se sajdkárami.

Výstava pak pokračuje moderními "mašinami" v sále ve druhém patře, kde návštěvník spatří i stroje, o nichž by - nebýt charakteristického emblému na nádrži - ani neřekl, že se jedná o motorky Harley-Davidson. Snad s jedinou výjimkou - na osamělém, čestném místě stojí královna silnic - černozlatá Electra Glide. (Tento stroj se mi mimochodem vryl do paměti už v první polovině sedmdesátých let, kdy jsem poprvé sledoval vynikající film Modrá Electra Glide).

Nebudu čtenáře unavovat svými dojmy, ani historickými daty a zajímavostmi opsanými ze stránek Harley-Davidson.cz, Harley-Davidson.com či popisované expozice. Chtěl bych jen případné zájemce a fanoušky značky Harley-Davidson upozornit, že výstava potrvá už jen do 14. března, že vstupné pro dospělé činí 70,- Kč a že není radno nahýbat se k vystaveným motocyklům přes natažená lana - poplašné zařízení zde totiž reaguje velice pohotově.

A jen tak mimochodem a na závěr - je pozoruhodné, že datum narození motocyklů Harley-Davidson se na rok přesně shoduje s datem narození letadel těžších než vzduch poháněných motorem...
Harley-Davidson Road King 2003

Harley-Davidson 1200 model V 1930



Další články tohoto autora:
Jiří Wagner

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku