Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 8.3.2004
Svátek má Gabriela




  Výběr z vydání
 >POLITIKA: Dva iniciátoři Ženevské výzvy odpovídají
 >FEJETON: Rozhovor s T.G.M.
 >FEJETON: Mimóza, MDŽ a jaro
 >TÉMA: 8. březen u nás
 >FEJETON: Dveře a přednosti
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Pracovní víkend a veselá očička
 >PSÍ PŘÍHODY: Konverze džungle na park
 >ŠKOLSTVÍ: Další cihla do zdi
 >SVĚT: Alláh kluše Amerikou
 >TÉMA: Dvě Unie, dva pohledy
 >NÁZOR: Fundamentalismus - dobrý sluha ale zlý pán
 >PENÍZE: Do zahraničí s devizovým účtem
 >LIDŠTINY: Proč existuje Mezinárodní den žen.
 >PŘÍRODA: Máte doma orchideje?
 >EKOLOGIE: Teplo z hlubin vytápí český Děčín

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Školství  
 
8.3. FEJETON: Rozhovor s T.G.M.
Petr Kersch

Víte, pane prezidente, ta vražda pana učitele Bohuslava Šíbla ve Svitavách mi leží v hlavě. Šestnáctiletý žák učiliště si přinese do třídy nůž a při vyučování probodne šedesátiletého kantora tak, že ten ve chvilce zemře. Nad tím člověku, jak se říká, zůstává rozum stát. Učitelé jdou s námi po cestách dětství a dospívání, ať chceme nebo nechceme; mnohdy nás jejich příklad ovlivní na celý život, i když oni sami o takovou roli nijak zvlášť neusilují, jsou k ní předurčeni svým učitelským povoláním. V trojúhelníku výchovy jsou dány tři vrcholy: otec - matka - učitel; v těžišti tohoto trojúhelníka je vychovávané dítě. Jaké řešení vidíte vy, pane prezidente Masaryku?
"Pane, pedagogika dospívající mládeže je strašně těžká věc - střední škola u nás daleko víc vyučuje než vychovává. Středoškolák podléhá vlivům, o kterých jeho profesor buď nemá tušení, nebo které přehlíží. U nás si chlapec musí osvojit aspoň dočasně spoustu znalostí, ať ho to zajímá nebo ne, ale jednat, obcovat s lidmi, reagovat na skutečné vlivy života, tomu se nenaučí. Z našich škol vycházejí příliš často hoši jaksi nemotorní, těžkopádní, zelení; ti čilejší a energičtější se utvrzují v negaci - škola je pro ně, jak říkají, otrava a učitelé tyrani."
Pane prezidente, o podrobnostech svitavské tragédie nic nevíme, přispěl k tomu zajisté i nový zákon o soudech s mladistvými delikventy. Tímto zákonem se nařizuje všem jakkoliv zúčastněným osobám hluboké, až tajnůstkářské mlčení. Opět jsme se ovšem doslechli staronové fráze : Incident chápe přední představitelka Pardubického kraje jako "...odraz naší společnosti, jako výraznou změnu v chápání určitých hodnot a závazných pravidel." Pedagogové, psychologové, sociologové - zkrátka: inteligence... všichni jsou zdrceni, překvapeni, šokováni tím, jak je mládež sprostá, jak se zhlédla v brutalitě a jak zpitoměla ze šoubyznysu. Stačí, aby se některý školský pracovník objevil před kamerami a mikrofony, a můžeme klidně prorokovat, že řekne nějaké klišé jako : Agresivita žáků roste... bojíme se, co bude dál.... Ale zatím nikdo se nevyjadřuje k otázce, která se vznáší ve vzduchu hodně dlouho - kde jsou skutečné příčiny tohoto vpravdě sociálního jevu?
"Nikde na světě," říká na závěr můj dnešní host, Tomáš Garrigue Masaryk, od jehož narození uplynulo 7. března 154 let, " nikde na světě neslyšíte lidi tolik reptat a stěžovat si jako u nás; to je ta nekuráž a ještě něco horšího. Každý takový nespokojený člověk má nerad své povolání, proto nadává na politiku, na poměry a na celý svět. Člověk, který dělá svou práci bez zájmu a jenom z chlebařství, je nešťastný a otrávený člověk."
A podle toho pak výchova jeho dětí vypadá, dodal jsem smutně, poděkoval jsem za rozhovor a zavřel známou knihu Karla Čapka : Hovory s TGM. Kniha vyšla poprvé v roce 1927.
© Petr Kersch, březen 2004




Další články tohoto autora:
Petr Kersch

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku