Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 31.3.2004
Svátek má Kvido




  Výběr z vydání
 >ZE ŽIVOTA: Směna peněz
 >EKONOMIKA: ČNB se zvyšováním sazeb zřejmě nebude pospíchat
 >MROŽOVINY: Jasínovská koláž
 >TECHNO-PODIVNOSTI: Internet na každý hřbitov
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Řádně vedený rodinný podnik
 >GLOSA: Končí konečně sparťanský kult?
 >PRÁVO: Ke komentářům k článku o Mgr. Borkové
 >HISTORIE: Nižní Tagil 1918 (1/2)
 >FEJETON: Hospody mizejí a proto fast-food
 >ZELENÉ MYŠLENÍ: Čtěte Britské listy, stojí to za to!
 >SPOLEČNOST: Chyby dopravního bodování
 >SPOLEČNOST: "Superstar" a serióznost médií
 >PENÍZE: Sazebníky bank: zpřehlednění či maskování?
 >POSTŘEH: O hříčkách
 >TÉMA: Kdo przní spisovnou češtinu? Celoplošná média!

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  
 
31.3. SPOLEČNOST: Chyby dopravního bodování
Michal Simkanič

Není sporu o tom, že situace na našich silnicích volá po nějakém řešení. Velmi nejasný bodový systém, navržený naší vládou však nevypadá jako ten nejsprávnější recept. Velmi rozšiřuje prostor pro potenciální korupci, nepřipouští alternativní sankce a jasně znevýhodňuje pravidelné a zpravidla bezproblémové řidiče. Do rukou policie vrací některé pravomoci, které mohou vést k jejich zneužívání. Mimo to je absolutně necitlivý a neumí rozlišit rozdíly v závažnosti jednotlivých přestupků. Občané jsou tak opět typicky po socialisticku dopředu ocejchováni jako viníci anebo minimálně, jak praví klasik - jako sprostí podezřelí. Nadále se počítá s přímým a obtížně zmapovatelným inkasem pokut rovnou na místě, vzhledem k jejich razantnímu nárůstu se tak rozevírají nůžky pro netradiční dohody - také rovnou na místě. Na druhou stranu však není vůbec nic špatného na takzvaném vyplacení se z problému za předpokladu, že je to transparentní a legální. Pro některé řidiče případná ztráta řidičského oprávnění není dostatečnou hrozbou, protože vůz používají velmi příležitostně a v opačném extrému jsou zase tací, kteří tvrdí, že k řízení vozu jsou potřeba ruce spolu se srdcem závodníka a nikoliv nějaké papíry. Pro profesionální řidiče je však ztráta oprávnění absolutní existenční katastrofou. V jejich případě si umím docela dobře představit jako žádanou a přitom pro zapamatování velmi funkční alternativu i například trest týdenního vězení nastoupený na úkor vlastního volna a podobně. Hlavní znevýhodnění profesionálů však spočívá v prosté statistice a velmi obtížném zpětném čištění bodového konta stylem dva body za rok. Zde je zcela zásadní rozdíl mezi rokem svátečního šoféra v klobouku a profesionála, který musí být za volantem deset hodin denně. Ten se navíc nemůže vyhnout různým akcím, kdy má ministr vnitra pocit, že je málo viditelný a tak vypíše hon na řidiče doprovázený úkolem, kolik jich musí být nachytáno. Má-li náš právní systém nadále vycházet z presumpce neviny, nemůže být odebírán řidičský průkaz proto, že si to někdo myslí, ale až po řádném dokončení vyšetřování a případném odvolání. A závěrem otázka - je to totéž, když má jedno promile v krvi člověk jedoucí rychlostí 200 km po dálnici a stejné jedno promile člověk popojíždějící dvacítkou hluboko v sobotní noci někde v uzavřené chatové oblasti ?

www.ceskapravice.cz Ing. Michal Simkanič




Další články tohoto autora:
Michal Simkanič

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku