Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Sobota 3.4.2004
Svátek má Richard




  Výběr z vydání
 >GLOSA: Zatracení Irové
 >OSN: Rwanda
 >MOBY DICK: Svátky jsou za dveřmi
 >KULTURA: Pozvánka na výstavu
 >POSTŘEH: O aprílu
 >FEJETON: Naděje Mars
 >FEJETON: Vzpomínky pamětníků
 >PRÁVO: Neveselý příběh o lidských vztazích. aneb modřínová kauza
 >PENÍZE: Evropská unie: na růžích ustláno
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Život na Žižkově
 >PSÍ PŘÍHODY: Jednou to přijít muselo
 >AKCE: Moje Amerika
 >LITERATURA: Brooklynská abeceda a jiné reálie
 >TÉMA: Politicky nekorektní zásluhy o stát - o jedné knize, jednom státníku a jedné hnidě
 >LIDÉ: Glenn Miller a padesátá léta

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  
 
3.4. KULTURA: Pozvánka na výstavu
Daniela Krechlová

Pavel Filip - Ocel a barva - Interbanka a.s. Praha, duben - květen 2004
V již jarním a zároveň posledním úterý měsíce března byla zahájena výstava objektů v Praze působícího šperkaře, sochaře a restaurátora, Pavla Filipa, v prostorách Interbanky na rohu Václavského náměstí a Štěpánské ulice. Komorní přehlídka výtvarných děl byla nazvána "Ocel a barva". V přízemí dominovaly větší objekty a naopak v části kopule, akcentující vrchol budovy banky, byly logicky rozmístěny výtvarné práce ve svém měřítku sice menší, ale v konstrukční a materiálové volbě korespondující s hmotnějšími artefakty. Jestliže na loňské kolektivní výstavě šperků a objektů v Hergetově cihelně taktéž Filipovy práce charakterizovala tři významově výrazná slova - geometrie, optika, design, při příležitosti právě probíhajícího defilé Filipových interiérových plastik se opět setkáváme v textu katalogu nejen se čtyřmi vybranými výrazy, ale myšlenkami - geometrie, exaktnost, variabilita a hloubka povrchu ...

Případným kolemjdoucím doporučuji alespoň nahlédnout, přes velkoryse prosklené pláště zdí, do interiéru banky anebo si udělat čas a vstoupit do vestibulu. Návštěvník, jenž nezná Filipovy práce, bude překvapeně zkoumat aplikaci strojírenských ložisek do plastik a tím i možný otáčivý pohyb s pomocí lidské síly a nejspíš po dotyku prstů přijde na řadu lidské oko, jež bude vtaženo do kaleidoskopických, pryskyřičných štěrbin, které jsou šikovně umístěny na stěně banky tak, jakoby zde byly odjakživa. Výstava pokračuje v kopuli banky, kde jsou záměrně Filipovy plastiky na štíhlých, elegantních, kovových soklech. A jen tak mimochodem - povšimli jste si překvapivého pohledu na monumentální budovu Národního muzea a Pražského Hradu? A jen tak mimochodem - uvědomili jste si, že jeřáb Skansky z vedlejší otevřené stavby, lehce lízající svým předlouhým ramenem slavnostně pyšnou, prosklenou kopuli banky, je přece také svým způsobem kinetickou plastikou?
Zdá se, že v bance vše klape jako ve fungujících hodinkách, které mají tak blízko k designu a ke šperku. Jen snad nezapomínat, že k dokonalosti patří lidská duše, a že efektně nastavené zrcadlo umí i zkreslovat. Dobrá adresa, dobrý investor, dobrý nápad. Zkontrolujte, zda vše odpovídá realitě.

PhDr.Daniela Krechlová, duben 2004

Pavel Filip
- narozen 1962 v Lanškrouně
- studium: 1977 - 1981 Střední uměleckoprůmyslová škola v Turnově (obor zlatník - stříbrník), 1982 - 1988 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze ( ateliér kov a šperk, prof. Jozef Soukup, doc. Lubomír Růžička)
- zúčastnil se řady kolektivních i samostatných výstav
- zastoupen ve sbírkách : Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Slovenská národná galéria Bratislava, Moravská galerie v Brně, Severočeské muzeum v Liberci, Muzeum Českého ráje v Turnově, Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou




Další články tohoto autora:
Daniela Krechlová

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku