Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 12.5.2004
Svátek má Pankrác




  Výběr z vydání
 >PENÍZE: Zaplaťte si vedení účtu 'zdarma'
 >ZE ŽIVOTA: Kunštok
 >MROŽOVINY: Jachtařský román z časů výjezdních doložek
 >FUTUROLOGIE: Vzdejte se zeleného čaje ve prospěch svého počítače!
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Ukrutná jízda na Sůze
 >PSÍ PŘÍHODY: Pes rváč, pes hrdina
 >GLOSA: Umíte správně odkládat dálkový ovladač?
 >ZKUŠENOST: eBanka – dozvím se to do 2 minut? Nedozvím, nedozvím, ... a jeste se pekne prohnu!
 >FEJETON: O účinku tiskové reklamy (trochu jinak)
 >EKONOMIKA: Čekání na Greenspana
 >TÉMA: Za globální oteplení můžou mimozemšťané (část 5.)
 >POLITIKA: Týrání hodných zajatců
 >ARCHITEKTURA: Psí procházka Bubenčem
 >EKOLOGIE: Černobylští mičurinci v Reflexu
 >REAKCE: Milan Novák - svou pravdu si vzít nedáme

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  
 
12.5. ZKUŠENOST: eBanka – dozvím se to do 2 minut? Nedozvím, nedozvím, ... a jeste se pekne prohnu!
Miloš Lujka

Jsme v EU - každý se asi raduje – komunikace se zahraničím bude pohodlnější, rychlejší a bez zbytečných problémů. Jste klienti některe z bank a používáte zahraniční platební styk? Nebo hodláte pracovat pro některého zaměstnavatele mimo oblast českých luhů a hájů? Pak bych se rád podělil o drobný postřeh a trpkou zkušenost.

Kdysi mě velmi zlobilo čekání v bance nebo jejich nedokonale internetové rozhraní. Jedna banka měla levné poplatky ale žádnou možnost elektronické komunikace. Druhá zase nabízela obé nicméně bezpečnost pokulhávala takovým způsobem že bych snad raději nechal peníze pod polštářem. Inu jednoho krásného dne jsem se rozhodl zavítat do eBanky kde nic nemusím a přesto ve výsledku musím a hodně!

Rozebral bych zde základní dvě služby které eBanka nabízí:

1/ Nemusím, nemusím platit nic za vedení účtu když mi tam chodí výplata.

2/ Zahraniční platební styk – aneb doba dřevní neminula.


Nemusím, nemusím ...

Zřejmě hodně z vás zná reklamu kde výsmátý herec říká, že nic nemusí ... eBanka nabízí službu kde vám neúčtuje poplatky za vedení účtu v případě, že k ni posíláte výplatu. Jak to je ve skutečnosti? Tak předně musíte splňovat podmínku že váš čistý měsíční příjem poukázaný na účet je vyšší jak 15.000 CZK Inu to asi zřejmě hodně lidí má avšak je dobré to vědět abychom předešli rozčarování. Pokud například pracujete na živnostenský list protože to prostě jinak nejde tak máte zřejmě jeden účet osobní a jeden firemní. Pošlete zaměstnavateli fakturu a on vám poukáže finance na firemní účet. A zde je další věc kterou byste měli vědět. Platíte poplatky za vedení osobního účtu, za firemní účet a tak si řeknete: „co si takhle trošku od toho placení neulevit a využít jednu z tolika krásných nabídek kde nic nemusíte ...“. Narazíte na další kámen úrazu. Za předpokladu že vám výplata dojde na firemní účet nemůžete využít služby Nemusím neboť ta se vztahuje jen a pouze na účet osobní. Dobrá tedy. Převedete si peníze – třeba oněch 15.000 CZK na osobní účet a? ... A nic ... opět musíte! Jelikož tato nabídka Nemusím se nevztahuje na příchozí platby v rámci banky. Tudíž ostrouháte mrkvičku a nejen, že Musíte platit osobní i firemní, nejen, že nemáte možnost využít této tolik reklamované nabídky a navíc ještě zaplatíte za příkaz k převodu a příchozí platbu. Tudíž závěrem je, že pracujete-li na živ. list a vlastníte firemní účet, tak jediná šance jak se zprostit poplatků na osobním účtu když na něj tak jako tak přeposíláte výplatu je ta kterou doporučují sami operátoři jejich call centra a to ... „Jděte na pobočku, vyberte si z firemního účtu peníze a ty vložte obratem na účet osobní ...“ ... pěkná taškařice, že? Nikdo vám ale nevysvětlí proč to tak je ... a když jim argumentujete, že to je to samé ... tak jen kroutí hlavou.

Dobrá, spokojme se tedy s tím, že někteří nemusí a já musím. Inu oželím jeden dobrý oběd a investuji jej do banky. Ovšem co v případě že fakturujete do zahraničí. Tam nejen že musíte ale ještě nemáte jistotu, že k vám peníze vůbec dorazí.


Musím a musím hodně, ještě víc ... a nevím zda vůbec dostanu to za co platím ...

Takže první případ kdy jsem ostrouhal mrkvičku jsem vám popsal. Nyní dokončím článeček další reálnou smutnou zkušeností. Žijeme v době moderních informačních technologií ... a kdoví v jaké digitální éře. Tak člověk tak trošičku očekává, že věci typu zahraniční platební styk budou fungovat tak jak mají. A ejhle ony nefungují ... Každý měsíc zasílám svému zaměstnavateli fakturu do Lucemburska. Oni mi k 30tému fakturu vždy proplatí. Podivné ovšem je co s relativně jednoduchým transakčním úkolem vyvádí banky kdesi mezi naší republikou a Lucemburskem. Z Lucemburské banky je debitována platba 30tého. Po pěti pracovních dnech se podívám na účet a kde nic tu nic. Volám tedy do Lucemburska – tam peníze odešli. Volám tedy do eBanky a tam mi sdělí, že jim došlo pouze avízo a nikoli prostředky pro krytí. Kde se tedy stal problém? Kde jsou moje peníze? Nikdo neví. V Lucembursku mi tvrdí, že peníze odešli a mají na to doklad. V eBance mi tvrdí, že nepřišli ... Vtip je v tom, že peníze jdou z Lucemburské banky do korespondenční banky v Belgii, potom do CSOB – nikdo neví proč – a potom do eBanky. Jak jednoduché, že? Je 11tého a peníze stále nikde. Nervózní operátorka mi sděluje, že oni nemohou nic dělat než čekat na vyřízení reklamace. Když se ptám na nějakou garantovanou dobu – zapomeňte pane, v ZPS – zahraničním platebním styku neexistuje něco jako garantovaná doba. A potom mi sděluje, že zřejmě v některé korespondenční bance přepisují údaje ručně a pokazili některý údaj ... když je požádám aby zjistili kde ... tak mi říkají, že nemohou. Že potřebují kopii SWIFTové zprávy. Abych získal tuhle kopii, tak musím zaplatit Lucemburské bance poměrně slušný obnos, musím mít fax a musím eBance faxovat tuto zprávu. eBanka je ochotná to dohledat jenže za 150 CZK za 30 minut jejich práce. Když rezignovaně přistupuji i na tuto mašinerii a ptám se kolik že by to maximálně mohlo stát (nerad bych se dostal do situace že mi přijde výplata a 90% z ní mě bude stát samotný převod) ... tak mi sdělují že neví jak dlouho to může trvat tudíž nejsou schopni garantovat žádný čas, náklady ... prostě nic. Kliente čekej a plať! A běda když jste v prodlení v zaplacení jejich poplatků to vám rázem naúčtují 20 CZK za výzvu, 100 CZK jako sankci ... Další „pozitivní fakt“ je že vám nikdo nezaplatí úroky za dobu kdy jsou peníze na cestě, nikdo vám nezaplatí poplatky za dohledávání platby a nikdo vám neřekne kdo je za tohle odpovědný.

Když už konečně peníze dorazí tak vám ztrhnou takové peníze, že se vám jen protočí panenky. Například zaměstnavatel vám posílá 1200 EUR. Za příchozí platbu zaplatíte cca. 25 EUR (v unii teď platí nařízení že při platbách do zahraničí musíte sdílet poplatky s příjemcem – alespoň v Lucembursku tedy) a když si chci převést peníze na české koruny tak zaplatím dalších 10 EUR za konverzi eBance ...

Závěr?

1/ Nemusím, nemusím ... není tak úplně pro všechny kteří dosáhnout oněch 15.000 CZK mesíčně ...

2/ Posílá vám někdo například 1200 EUR? No tak se spokojte s tím, že zaplatíte cca. 1120 CZK za to, že eBanka vaše peníze přijala a za konverzi na české koruny. K tomu si přičtěte poplatky za vedení účtu a dostanete se na částku okolo 1500 CZK mesíčně!!! A největší vtip je v tom že svoje peníze ze 4 případů v tomto roce jsem 2x obdržel až po 14 denních reklamačních procesech a dalších poplatcích za dohledání.

eBanku mám rád – má ostatně nejlepší internetové rozhraní vůbec - to je bez debat. Ovšem nemyslíte si, že v dnešní době internetu a moderních komunikačních technologií je výše uvedené tak trošku ostuda? I kdyby za to eBanka nemohla – tak proč nabízí ZPS když není schopna zajistit jeho spolehlivé fungování za které si účtuje peníze? Pokud já nebudu spokojen s protistranou – kde v tomto případě je korespondenční banka – tak ji změním.

V současné době spíš půjdu změnit banku já ... na banku která chápe potřeby svého klienta, na banku která si nebere peníze za něco co nedokáže dobře zajistit, na banku která si vybírá takové spoluhráče aby jejich služby fungovaly tak jak mají.

Donedávna spokojený klient eBanky




Další články tohoto autora:
Miloš Lujka

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku