Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 3.8.2004
Svátek má Miluše




  Výběr z vydání
 >ARCHITEKTURA: Pavilon na Výstavišti rekonstruován
 >POLITIKA: Být z obliga
 >PENÍZE.CZ: Český Telecom stále na koni
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Český ráj to na dohled
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Slza na koleji
 >PSÍ PŘÍHODY: Noční manévry
 >INTERNET: Sázka na blbost
 >EKONOMIKA: Trhy již čekají na výsledky amerických prezidentských voleb
 >POLITIKA: Naše srandovní vláda
 >PŘÍBĚHY ČESKÉ JUSTICE: Příběh třináctý - INDOLENCE
 >SPOLEČNOST: Kupředu levá
 >ŽIVOT: Obyvatelé sídliště nesouhlasí s výstavbou "Nákupního střediska Kojetická"v Neratovicích
 >PENÍZE.CZ: Čím se platilo po vzniku Československa?
 >POLITIKA: Proč lidovci neustoupili
 >INFO: První celostátní SKEPTIKON bude v Sázavě

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Ekonomika  
 
3.8. PENÍZE.CZ: Český Telecom stále na koni
Jiří Šedivý

Počátek 21. století, kdesi v srdci Evropy, lidé si mohou vybrat, prostřednictvím které společnosti chtějí s ohledem na náklady komunikovat. Tak nějak jsme si to představovali. Jaká je realita poloviny roku 2004? Liberalizace pokročila, ale do přízviska "plná" má ještě kus cesty před sebou. Dominantní operátor národního trhu, Český Telecom (ČT), dokonale využívá toho, že donedávna ovládal veškerý trh, a hodlá de facto určovat všem podmínky telekomunikace i nadále.

Tele2 se brání

Základním projevem nesvobody je vnucování služby ČT všem zákazníkům bez ohledu na to, zda o ní mají zájem, či nikoliv. Konkurenční operátor Tele2 upozorňuje na skutečnost, že nikde v Evropě nekupují zákazníci měsíční paušál s určitým povinným objemem kreditu za služby vlastního poskytovatele. Uvedená povinnost je pak faktickou brzdou v systému svobodné volby operátora. Když platíte za to, že
Český Telecom těží z podpory státu

Česká republika je zkrátka zase jednou extrém. Tak dlouho se prodlužoval monopol Telecomu, až se stal tak pevným, že jej není jednoduché odstranit ani po jeho legislativně-teoretickém ukončení. Podle hlasování na internetové stránce Tele2 (při vědomí veškeré nereprezentativnosti tohoto vzorku respondentů) by 88 % odpovídajících využívalo služeb alternativních operátorů, pokud by ČT do stálé měsíční platby nezahrnoval tzv. volné minuty nebo neposkytoval kredit na volání a stálá měsíční platba by byla o to levnější. 88 %! Jak je možné, že se politické garnituře podařilo přes mínění podstatné většiny voličů uskutečnit politiku posilování monopolu ČT na přelomu století? Proč stát nezajistil daleko rychlejší a hlubší liberalizaci telekomunikačního trhu?
Odpověď je nasnadě. Výnos z akcií, které jsou v případě ČT stále z 51,1 % v rukou státu, je příliš lukrativní, než se ho vzdát. Případná prodejní cena je rovněž vyšší u podniku, který má velmi významný a státními úřady garantovaný podíl. Z určitého hlediska jde tedy o další přerozdělování prostředků od obyvatelstva do státní pokladny. Pro politiky je to způsob ideální pro svou podstatně nižší průhlednost, než jakou nacházíme u obyčejného zdanění. Dokud stát podíl v Telecomu neprodá, můžeme se jen těžko dočkat zásadních rozhodnutí v jeho neprospěch. S tím počítejme.

máte doma od někoho telefon, a v téže ceně si musíte koupit třeba 100 Kč nebo 70 minut hovorného, dá se jen těžko předpokládat, že na své hovory začnete okamžitě využívat mnohdy levnější alternativní operátory. Základní rovnice je jasná. Dokud neprovoláte vnucený kredit, je nejrozumnější volat s Telecomem. Tím je de facto zachováno výsadní postavení ČT na poskytování "základní" části služeb.

Asi vás napadne, že by bylo mnohem jednodušší, kdyby ČT zrušil nabídku volného kreditu a odpovídajícím způsobem snížil cenu. Podobně se nechaly slyšet i Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) již v roce 2002. Telecom na výtku zareagoval vytvořením dodnes málo známého tarifu Zero (dříve Home Zero, dnes Telefon Zero). Ten ovšem ČT nijak veřejnosti neprezentuje a jeho prodej svými reklamními akcemi nepodporuje. Ani tyto tarify však nesplňují základní podmínku, neboť sice nezahrnují volný kredit, ale jejich cena je nižší o pouhých 23 Kč. Co asi zvolí zdravě uvažující člověk? Koupí si nejrozšířenější Home Standard za 339 Kč (s DPH) a volným kreditem 102 Kč, případně od května letošního tarif Telefon 70 za stejnou cenu se 70 volnými minutami, nebo Tarif Telefon Zero za 316 Kč bez volného kreditu či minut?

Petice je na světě, hrozí další spory

Volba operátora je z výše uvedených důvodů velmi omezena a tento stav pochopitelně trápí jak zákazníky, jejichž volba není tak úplně svobodná, tak i alternativní poskytovatele telekomunikací. Zásadní problém má právě zmíněný Tele2. Jako jediný se totiž po ČT zaměřuje na telefonující domácnosti. Proto sepsal společně se Sdružením obrany spotřebitelů ČR petici nazvanou "Boj proti monopolu Českého Telecomu", kterou podepsalo během tří týdnů 15 980 lidí. Uvidíme, jak s argumenty naloží Poslanecká sněmovna, jejíž petičnímu výboru byla předána.

Pokud se však situace nezmění, obrátí se nejspíše Tele2 i na mezinárodní arbitráž ve smyslu nedostatečné ochrany investic ze strany České republiky. Nelze vyloučit, že ta dopadne podobně jako v kauze TV Nova, kdy český právní systém shledal stav věci "OK", ale stát pak musel zaplatit 10 miliard, když se na věc podívalo i mezinárodní právo.

Co říká Český Telecom

Požádali jsme Vladana Crhu, tiskového mluvčí ČT o reakci na kroky Tele2:
Na prohlášení Tele2, respektive "Petici proti monopolnímu(?) postavení Českého Telecomu" jsme prozatím nepovažovali za nutné reagovat, a to ze dvou důvodů:
- trh byl v České republice liberalizován již v roce 2000;
- pokud se našim konkurentům nelíbí silná (nikoliv monopolní) pozice Českého Telecomu na trhu, je jejich věcí, co s tím chtějí udělat. Naší snahou bude i nadále nabízet takové služby, aby měli zákazníci stále více důvodů, proč si vybrat právě Český Telecom.

Dále jsme se ptali, proč Telecom nutí své klienty, ať již cenovými podmínkami nebo konstrukcí tarifů, k nákupu volných minut?
Naši zákazníci (domácnosti) si mohou vybrat ze zhruba deseti základních cenových programů, tři (Home Zero, Telefon Univerzal, Telefon Univerzal Dialog) z nich neobsahují volné minuty ani hovorový kredit. Čím více služeb "odebírají", tím lepší podmínky se jim snažíme nabídnout. Jinak řečeno: vyberete-li si vyšší měsíční paušál, získáte levnější hovorné (ať už prostřednictvím předplacených minut nebo nižších minutových cen). U hlasových služeb jsou (při vší úctě k Tele2)našimi hlavními konkurenty mobilní operátoři, kteří volné minuty svým zákazníkům nabízí také.
V posledních marketingových aktivitách se krom toho snažíme zákazníky přesvědčovat, aby se pozorněji podívali na svůj telefonní účet a rozmysleli se, který cenový program je pro ně nejvýhodnější.
Konkurenční (fixní) operátoři, včetně Tele2, mají od začátku letošního roku možnost pronajmout si celou telefonní linku (prostřednictvím tzv. LLU - uvolnění místní smyčky) a SAMI účtovat zákazníkovi libovolný paušál i minutové ceny. Dva z nich tuto možnost již začali využívat.

Co si o současném stavu české liberalizace telekomunikačního trhu myslíte vy? Využíváte služeb alternativních operátorů? Domníváte se, že stát mohl, nebo dokonce měl, více posílit konkurenci v ČR?




Další články tohoto autora:
Jiří Šedivý

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku