Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Sobota 6.11.2004
Svátek má Liběna




  Výběr z vydání
 >POLITIKA: Koitus volební kampaně
 >PRAHA: Přecházení ulice a ochrana chodců
 >MOBY DICK: Odborářská plemenitba
 >VZPOMÍNKA NA LÉTO: Prázdninový den
 >ZAMYŠLENÍ: Jménem republiky
 >MÉDIA: Blesková zpráva: Arafat možná zemřel
 >AMERIKA: Evangelikálové
 >ZÁBAVA: Test znalostí - příčiny katastrof
 >USA: Amerika – day after
 >POLITIKA: Teď, když máme, co jsme chtěli…
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Zlatá padesátá - Nudle u nosu
 >ÚVAHA: Definice komunizmu jako politického systému
 >POLITIKA: O dvou slušných kandidátech v jednom obvodě
 >ÚVAHA: Boom
 >PSÍ PŘÍHODY: Složité vztahy

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Politika  
 
6.11. POLITIKA: Koitus volební kampaně
JUDr. Zdeněk Holásek

Současná kampaň pro senátní volby a volby do krajských zastupitelstev je výjimečná tím, že billboardy je potenciální voličstvo masírováno již po dobu téměř 3 měsíců. Vezměme to pěkně po pořádku:

Jako první zahájila kampaň v plném létě ČSSD vyděšená z děsivého propadu ve volbách do Evropského parlamentu a jako štít poslala v plen na billboardech vypiplanou tvář svého předsedy s hesly „Jsem sociální demokrat“ a „Myslím to upřímně“. Tato kampaň se ukázala jako dobře promyšlená a jistě přinesla svoje úspěchy, byť je nelze přeceňovat. Jisté však je, že lidé tyto billboardy sledovali, komentovali, zesměšňovali, ale o Grossovi se mluvilo. I když nesdílím nadšení některých expertů na marketing a média. Tento účel byl naplněn plnou mírou a politická konkurence, zejména ODS na tento frontální útok nedokázala reagovat a její volební motta „Jsme tým“ a „Modrá cesta – ODS 2004“ se ukázaly málo účinnými, což je důsledek jejich malé nápaditosti.

Druhá vlna předvolební masáže, kterou ČSSD zahájila na hoře Říp, kde kampaň ČSSD zahájila svoji novou, řekněme pokleslejší etapu. Samo heslo „Vymeteme kraje“ namířené proti ODS a symbolicky doprovázené rozdáváním košťat přítomným soudruhům, naznačilo, jakým směrem se bude dál kampaň ubírat. Nezapomenutelný je snímek ministra Sobotky, který drží rýžové koště se šťastným výrazem jako když dítě dostane do vany gumovou kačenku. A pak již následovaly billboardy například s Karlem Machovcem, kandidátem ČSSD na post středočeského hejtmana, který slibuje všechno všem (výstavbu dálnice, lepší zítřky atd.) a naprosto demagogicky ohlupuje veřejnost svými sliby, že zabrání privatizaci nemocnice v Příbrami a Klaudiánovy nemocnice. Dát si za program bránit něčemu, co ještě nenastalo a není ani „privatizací“ v tom smyslu slova, to už chce silnou náturu. Nejlepší na tom je, že kromě lidí z Mladé Boleslavi a nejbližšího okolí neví žádný Středočech, kde že ta Klaudiánova nemocnice vlastně je, protože na billboardu to uvedeno není.

Volební kampaň se také připletla do kauzy Kořistka a útoky ODS s použitím Grosstapa a podobných výrazů, které sice nepostrádají vtip, nejspíše nepůsobily pozitivně na váhající voliče, o které by ODS měla především usilovat. Ostatně, pozice obhajujícího vítěze je velmi ošidná a pro ODS jde o úkol téměř nadlidský. Je ovšem pravda, že způsob vládnutí ČSSD v posledních měsících, zejména úlety policejního ředitele Koláře, kauza Kořistka, neuvěřitelný materiál komise ministryně Emmerové o přípravě zestátnění lékařských praxí a další aféry neukazují ČSSD ve zrovna skvělém světle a nahrávají ODS.

Jenže jak ČSSD dobře začala, tak také špatně v kampani končí. Jako vyloženě hloupý se dá označit útok již zmíněného Machovce na Jaromíra Jágra a jeho účast v kampani kandidáta ODS na funkci hejtmana P. Bendla a nařknutí hokejové hvězdy z klientelismu, který má spočívat v tom, že jeho otec, který je ve statutárním orgánu Energie Kladno, se tím odvděčuje ODS za zakázky, které tato společnost získala od Krajského úřadu Středočeského kraje. Hloupost tohoto nepodloženého útoku vynikne o to více, že Machovec uvedl, že by účast Jágra v kampani ČSSD byla velmi vítaná. Tak vynikne jediný motiv celého humbuku kolem Jágrovy účasti v kampani OSD – obyčejná lidská závist. Jágr je prostě úplně jiný kalibr než squadra Vondráčková, Gott a celý ten pojízdný kašírovaný popcirkus Františka Janečka angažovaný Šárkou Grossovou. Naopak, tady si ODS připsala první body a zdá se, že skóre je vyrovnáno.

Ale ani v Libereckém kraji, kde žiji, se strany zrovna nepřekonávají v chytrosti. Například kandidát na hejtmana v Liberci Vít Příkaský jde do volebního boje s heslem „S námi bude lépe“, čímž patrně chce říci, že po 6 letech vlády ČSSD se máme hůře, ale socialisté se to již začínají učit, takže teď nám to už konečně předvedou. Na druhé straně ani lídr ODS v libereckých volbách do krajského zastupitelstva Petr Skokan neoslňuje, když láká voliče heslem „Liberecký kraj, společné místo pro život“. Co tím ten chasník a jeho spolukandidáti naznačují, nám jako voličům, o jejichž hlasy usilují, zůstává navždy utajeno. Další volební uskupení v Liberci, které se jmenuje SOS (já to pracovně překládám jako „Spolek optimistických srandistů“), má kašírované své dva lídry Pávka a Kočárkovou tak neuvěřitelným způsobem, že Kočárková vyšla barevně jako umazaná od pomerančů a Pávek působí spíše jako sňatkový podvodník. A k tomu to strhující a vychytralé heslo „Máme vizi.“ Tomu nelze čelit.

Korunu všemu ovšem nasadil manžel kandidátky za Nezávislé do Senátu L. Vajnerové z Liberce, který rozesílá dnes na tisíce mobilních telefonů svoji SMS, kde mimo jiné uvádí „….manželka kandiduje do Senátu. Pomozte a přijďte k volbám!“ „Pomóóóc!“ chce se zvolat s ním ve chvíli, kdy do otevření volebních místností zbývají 2 hodiny. (Teď si nedělám legraci a nehaním, ale kdo máte opravovač pravopisu na svém novém Windows, tak při e-mailovém psaní podoby jména „Vajnerové“ se Vám objeví automaticky „Gaunerové“, zatímco když to napíšete naopak, tak se to na „Vajnerové“ samo neopraví a ne a ne. To považuji za zvlášť záludnou prasárnu od Microsoftu a Vajner by měl v případě manželčina neúspěchu napadnout amerického výrobce žalobou).

Aby toho nebylo dost, tak v posledním týdnu Gross přitvrdil kampaň pod heslem „Stop modrým tunelům“ na pozadí tunelu z metra. Tady už trochu zůstává rozum stát, protože jde jen o hru na strunu těch nejnižších pudů potencionálních voličů a lze doufat, že tento způsob kampaně alespoň tu přemýšlivější část voličů, kteří k volbám půjdou, přesvědčí o tom, že jsou tu i jiné strany. Jaký tunel má na mysli Gross, to si nechává pro sebe. Tímto předvolebním koitem ČSSD potvrdila, že postavila kampaň na nejapném osočování nejsilnější opoziční strany a nepoučila se z toho, že posledně ODS se svou negativní kampaní příliš neuspěla. Socialisté se však nevyznačují schopností učit se z chyb a není divu, protože jejich mladý šéf se drží hesla „Není důležité chyby napravovat, důležité je všechno kolem zaonačit tak, aby chyba jevila se kladem“. Jen na okraj považuji za dobré připomenout, že poslední dobou Gross namísto práce v Poslanecké sněmovně, kde vykazuje absence, jezdí po republice a navštěvuje své „Hvězdné koncerty“ obklopen svou exotickou družinou.

Gross tvrdí v tisku „Nestrašte s komunisty“ a ČSSD má na internetu odkaz s tímto textem: „ Pozor na rudé srpy a kladiva! Šíří ruděnku přenosnou na člověka. Pokud jste se s ruděnkou dostali do kontaktu, zachovejte klid. Sociální demokracie dělá vše pro Vaši záchranu. Volte ČSSD! Volíte své zdraví a pohodu!“ Nic méně a nic více a když na tento text kliknete, šup a jste na webových stránkách ČSSD. Pak ale kouknete do Parlamentu a vidíte, že zvýšení platů policistů a jiných uniformovaných složek a dále zákaz převodu nemocnic z krajů na obchodní společnosti, kde obchodní podíly mají mít kraje a obce, odhlasovali socialisté hádejte s kým? Nebudu vás napínat, ale s komunisty a sem tam s nějakým tím hlasem lidovců. Ruděnka napadla ČSSD a ta ji nejen neléčí, ale ještě si ji masochisticky rozškrábe po celém těle. Můžeme se časem těšit zase na nějaký ten slučovací sjezd a já už tuším, kdo bude novým Zdeňkem Fierlingerem.

Takže kampaň končí a dnes již budeme vědět, zda nákladná kampaň ČSSD byla přínosem. Dovolím si zaprorokovat a vyslovit své pochybnosti, a to proto, že čeští voliči podle mého názoru nevolí pod vlivem prostředků volební kampaně, ale spíše pod vlivem alkoholu a tak také já, když jsem šel včera k večeru do volební místnosti, měl jsem v sobě sklenku whisky, aby se mně neklepala ruka, až to tam budu házet. A pro ty z vás, kdo se ráno probudí do pošmourné soboty a budou číst tento článek, mám tento vzkaz: Umýt, vyčistit zuby (oboje není podmínkou), obléct a obout (obojí je podmínkou) a vzhůru k volbám. Lépe volit špatně, než nevolit vůbec, jak už vědí i malé děti.

JUDr. Zdeněk Holásek


Další články tohoto autora:
JUDr. Zdeněk Holásek

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku